ZASTANAWIASZ SIĘ:
i szkoły ?
Szkolny Doradca Zawodowy służy pomocą i radą!
Wiesława MAJNERT
DORADZTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE PROGRAM NAUCZANIA DLA KLAS VII -VIII
Opracowanie: Monika Brucka i Wiesława Majnert
PROGRAM DORADZTWA ZAWODOWEGO
Program skierowany jest do uczniów klas siódmych i ósmych szkoły podstawowej. Proponowane w nim działania dostarczą uczniom oraz ich rodzicom wiedzy pozwalającej na świadomy wybór dalszego kształcenia w szkole ponadpodstawowej oraz pomogą w podjęciu decyzji dotyczącej wyboru zawodu.
Wymiar poznawczy programu: - poznanie siebie, swoich zainteresowań, upodobań, predyspozycji,mocnych i słabych stron, gromadzenie i aktualizowanie informacji niezbędnych dla danego poziomu kształcenia (teczki zawodów, notatki, testy, stały dostęp do informacji internetowych, udział w targach pracy). - zapoznanie z zawodami istniejącymi na rynku pracy oraz przeciwwskazaniami zdrowotnymi przy wyborze danego zawodu.
Wymiar wychowawczy: - kreowanie postaw , udział w warsztatach z zakresu autoprezentacji, które pomagają w wystąpieniach , prezentacjach, a w przyszłości - w spotkaniach z potencjalnymi pracodawcami. Wymiar szkoleniowy: - rozwiązywanie konfliktów, negocjacje, prezentowanie własnych racji, radzenie sobie ze stresem, analiza ofert pracy. Cele ogólne: Podniesienie u uczniów szkoły podstawowej zdolności do podejmowania właściwych decyzji dotyczących dalszej edukacji w szkole ponadpodstawowej i wyższej oraz zdolności do przyszłego zatrudnienia zgodnie z posiadanymi predyspozycjami . Poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy. Cele szczegółowe programu: 1. uczeń zostaje wdrożony do samopoznania oraz wyposażony w podstawowe umiejętności i kompetencje o kluczowym znaczeniu dla podejmowania trafnych decyzji edukacyjno – zawodowych. 2. uczeń ma dostępdo zasobów informacji edukacyjnych i zawodowych będących na wyposażeniu szkoły oraz w formach e- learningowych służących zdobywaniu informacji o zawodowych. 3. wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody; wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy. Na terenie szkoły funkcjonuje, systematycznie aktualizowana baza informacji edukacyjnej i zawodowej. W szkole prowadzona jest autodiagnoza zainteresowań oraz preferencji zawodowych ucznia; uczniom i ich rodzicom udzielane jest w tym zakresie indywidualne poradnictwo edukacyjne. W proces doradztwa zawodowego w szkole włączane są instytucje zewnętrzne i zakłady pracy. Podstawowe formy pracy doradczej w szkole.
Doradztwo grupowe:
i przedmiotowych,
Metody pracy :
Formy aktywności ucznia:
Współpraca z rodzicami: - włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, w działania edukacyjne i informacyjne szkoły. Treści nauczania: Treści nauczania dla klas siódmych i ósmych obejmują trzy główne obszary: 1. Samopoznanie. 2. Rynek edukacji i pracy. 3. Planowanie przyszłości zawodowej. Klasa VII
1. Wprowadzenie do tematyki zajęć zawodoznawczych. Czym jest doradztwo edukacyjno-zawodowe? Kim jest doradza zawodowy ,jaka jest jego rola? W czym może pomóc doradca zawodowy?
2. Zainteresowania i predyspozycje zawodowe. Cele: po zakończonej jednostce lekcyjnej uczeń będzie potrafił:
3. Zdolności a umiejętności. Cele: po zakończonej jednostce lekcyjnej uczeń będzie potrafił:
4. Wartości osobiste a wybór zawodu. Cele: po zakończeniu realizacji jednostki dydaktycznej uczeń będzie potrafił:
5. Kompetencje i kwalifikacje zawodowe. Cele: po zakończeniu realizacji jednostki dydaktycznej uczeń będzie potrafił:
6. Edukacja a „rynek pracy”- źródła informacji Cele: po zakończeniu realizacji jednostki dydaktycznej uczeń będzie potrafił:
7. Kształcenie ustawiczne i mobilność zawodowa. Cele: po zakończeniu realizacji jednostki dydaktycznej uczeń będzie potrafił:
8. Charakterystyka wybranych zawodów Cele: po zakończeniu realizacji jednostki dydaktycznej uczeń będzie potrafił:
9. Podejmowanie decyzji. Cele: po zakończeniu realizacji jednostki dydaktycznej uczeń będzie potrafił:
10. Autoprezentacja. Cele: po zakończeniu realizacji jednostki dydaktycznej uczeń będzie potrafił:
Klasa VIII 1. Asertywność Cele: po zakończeniu realizacji jednostki dydaktycznej uczeń:
2. Stres - wróg czy przyjaciel? Cele: po zakończeniu realizacji jednostki dydaktycznej uczeń będzie potrafił:
3. Style i techniki uczenia się Cele: po zakończeniu realizacji jednostki dydaktycznej uczeń będzie potrafił:
4. Wolontariat drogą do przyszłego zawodu Cele: po zakończeniu realizacji jednostki dydaktycznej uczeń będzie potrafił:
5. Zawodoznawstwo - teorie J.L. Hollanda Cele: po zakończeniu realizacji jednostki dydaktycznej uczeń będzie potrafił:
6. Zawody przyszłościowe i deficytowe Cele: po zakończeniu realizacji jednostki dydaktycznej uczeń będzie potrafił:
7. Praca i kształcenie w krajach Unii Europejskiej Cele: po zakończeniu realizacji jednostki dydaktycznej uczeń będzie potrafił:
8. Oferta edukacyjna po szkole podstawowej; ścieżki kształcenia Cele: po zakończeniu realizacji jednostki dydaktycznej uczeń będzie potrafił:
9. Motywacja- co to jest i po co? Cele: po zakończeniu realizacji jednostki dydaktycznej uczeń będzie potrafił:
10. IPD- sposoby określania celów. Cele: po zakończeniu realizacji jednostki dydaktycznej uczeń będzie potrafił:
W BYDGOSZCZ |